Pages

Monday 5 August 2013

EVENING PRIMROSE OIL (EPO)

Oenothera merupakan genus kira-kira 125 spesis tumbuhan berbunga herba yang berasal dari Amerika Utara dan Selatan. Ia adalah genus jenis yang Onagraceae keluarga. Nama-nama yang biasa termasuk petang primrose, suncups dan sundrops. Mereka tidak berkait rapat dengan primroses benar (Primula). Oenothera biennis (juga dikenali sebagai Sun drop) mempunyai nama yang sama minyak evening



Evening Pirmrose Oil atau Minyak evening adalah minyak dari biji pokok primrose. Minyak evening digunakan untuk penyakit kulit seperti ekzema, psoriasis, dan jerawat. Ia juga digunakan untuk artritis reumatoid, tulang yang lemah (osteoporosis), sindrom Raynaud, multiple sclerosis (MS), sindrom Sjogren, kanser, kolesterol tinggi, penyakit jantung, gangguan pergerakan kanak-kanak yang dikenali sebagai dyspraxia, sakit kaki disebabkan oleh saluran darah yang tersumbat (claudication sekala), alkohol, penyakit Alzheimer, dan skizofrenia.

Sesetengah orang menggunakan minyak evening untuk sindrom keletihan kronik (CFS); asma, kerosakan saraf yang berkaitan dengan diabetes; gangguan gatal dipanggil neurodermatitis; hiperaktif pada kanak-kanak dan perhatian defisit gangguan hiperaktif (ADHD); obesiti dan berat badan; batuk kokol dan gangguan gastrousus termasuk ulser kolitis, sindrom usus dan penyakit ulser peptik.

Wanita menggunakan minyak evening dalam kehamilan untuk mencegah tekanan darah tinggi (pre-eklampsia), memendekkan buruh, bermula buruh, dan menghalang penghantaran lewat. Wanita juga menggunakan minyak evening untuk sindrom prahaid (PMS), sakit payudara, endometriosis, dan gejala menopaus seperti hot flashes.

Dalam makanan, minyak evening digunakan sebagai satu sumber pemakanan asid lemak.

Dalam sektor pembuatan, minyak evening digunakan dalam sabun dan kosmetik.

Di Britain, minyak evening digunakan untuk diluluskan untuk merawat ekzema dan sakit dada.

BOLEH DIDAPATI DALAM GLA COMPLEX


HUBUNGI SY 0148063818